Resa är livet

Vårt nästa mål, karibiska sidan

Publicerad 2017-01-21 04:41:22 i Allmänt,

Vår shuttle (minibiuss) hämtade oss 06.15. Den bussen körde oss till färjan vilket tog ca 1,5 timma. Färjan skulle gå 09.00. Av med allt bagage då en annan shuttle skulle möta upp på andra sidan.

Färjan tar en timma. Vi satt på första parkett.

Sedan åkte vi till San Jose vilket är Costa Ricas huvudstad. Blev avsläppta på Holiday inn i downtown där en annan shuttle skulle möta upp runt 14.00. Åt en jättegod buffe på hotellet, handlade mat och tog ut pengar för dit vi ska är lite öde...
Resan från San Jose till Manzanillo på den karibiska sidan var inte rolig. Otroliga köer pga vägarbete, vi blev försenade ca 2,5 tim. När vi äntligen kom fram var klockan 22.00. Amanda tog emot och öppnade för oss. Vilket underbart hus vi hyrt, precis vid stranden.

Nästa omedelbart efter att vi kom fram ville Oscar spela Ipad. Han rotade i väskan men sen tog jag över och då va det något som högg mig...Jag såg då också något som smet tillbaka i väskan. Det gjorde jätteont och vi blev ju rädda förstås... Visste ju inte vad det var...Men såg sedan att det var en skorpion som stuckit mig. Fingret svullnade upp och det gjorde ont som om det var ett bistick men mycket mycket värre... Tog Ipren och Alvedon samt höll fingret i kallt vatten. VI insåg att vi tagit med oss den från andra sidan. Vår värd har bara sett två skorpioner på 5 år...nu har vi sett två på två veckor och dessutom blivit stuckna av en. Skärrade letade vi igenom allt i våra väskor för att inte få några fler otrevliga överaskningar...

Vi vaknade av vågorna, öppnade upp våra träluckor så vi kunde få in havsluften.
Vackert träd utanför vårt hus.

Stranden precis utanför huset.

Utsikt mot havet.

Ännu en utsiktsbild från vår underbara veranda!

Vårt underbara hus som består av trä. Inga glasfönster utan bara luckor som man kan öppna upp! Uppe mot taken är det inte helt täckt utan trät ligger i kors och innanför är det myggnät. Vi får därmed mycket frisk luft! Huset gör sig inte riktigt på bild men det är jättevackert! Amanda som sköter om huset är väldigt pedant...vi har fått mycket guidelines... Trädgården är fantastisk med massvis med blommor, frukt och örter som vi får ta del av!

Papaya i trädgården

En kolibri

Lite mulet på morgonen vilket var skönt!

Anders och Oscar påväg att snorkla. Ligger ett rev precis utanför men det var lite dålig sikt pga vågorna. När solen kom fram blev det dock bättre, vi såg fisk men hoppas på bättre sikt en annan dag!

Icke mogna bananer i trädgården!

En till bild på en kolibri

Tog en kvällspromenad för att reka i byn med 350 invånare.